onsdag 4. juni 2014

En lektor logger av

På fredag sa jeg opp min stilling som lærer på Møglestu vgs etter 8 år i norsk skole. Det var en tung og riktig avgjørelse å ta.

Årsaken er endringene som kommer i arbeidsforholdene fra og med høsten 2014. Det sies at lærerne ikke vil jobbe 7,5 timer per dag, men dette er ikke riktig. I mitt tilfelle har jeg nok i snitt bare hatt 6,5 timer på skolen, men etter at barna er i seng fortsetter ofte arbeidet utover kvelden. Da retter jeg prøver eller forbereder undervisning. Jeg har også - i kraft av min IT-bakgrunn – brukt kveldene på å utvikle et matematikkprogram som flere tusen elever har tatt i bruk. Jeg har videre laget over 1000 undervisningsfilmer i matematikk, og jeg har laget et nettsted for disse filmene som bare forrige måned ble brukt av over 16 000 elever. Alt sammen er reklamefritt og fritt tilgjengelig for offentligheten.

Jeg har ofte blitt spurt av både venner og elever hvorfor jeg «gidder» å være lærer når det er så mye annet jeg kan gjøre som er bedre betalt. Hver gang har jeg svart «fordi jeg er idealist og elsker å undervise». Selv om dette er sant er det ikke hele sannheten. Jeg har lenge sett spøkelsene som rører seg i skyggene, og disse kan jeg dessverre ikke lenger overse.

Man kan mene mye om privat og offentlig sektor, men for meg som de siste årene har levd i begge (60 % lærer og 40 % programmerer) ser jeg at den offentlige sektoren lider av en alvorlig sykdom. I løpet av mine 8 år har jeg aldri, og jeg gjentar aldri opplevd at ledelsen på min skole har kunne tillate seg å bruke ord som «gevinst», «bonus», «suksess» eller «overskudd», mens ord som «innstramming», «kutt», «effektivisering» og «underskudd» florerer. Den offentlige modellen tillater nemlig aldri økonomien å gå i pluss. Modellen skaper en altomgripende depresjon i organisasjonen som sakte kveler alt som måtte finnes av pågangsmot, motivasjon og innsatsvilje.

Et eksempel: For å få råd til vikarer ved vår skole finnes det per definisjon ingen mulighet til å øke skolens inntekter. Dermed må man redusere skolens utgifter. Når 95 % av skolens budsjett er lærerenes lønninger blir det enkel matematikk å regne ut hvor man skal grave etter skatten. I forrige uke fikk vi beskjed om at lønnen vår ble kuttet med 3,5 %. For å få kuttet lovlig hadde man lett med lys og lykter og oppdaget at ca 3,5 % av skoleårets dager går med til aktivitetsdager, «bli-kjent»-dager, «takk-for-i-år»-dager og liknende – altså dager der det ikke drives undervisning. Vi gjør altså ikke jobben vår disse dagene. Skatten var funnet og likningen løst. Fra høsten må alle lærere på Møglestu jobbe en vikartime i uka som straff for at vi har dager som «Dignity day». Skjebnens ironi er kanskje at dignity som kjent er det engelske ordet for verdighet! 

Heldigvis! Heldigvis hadde vi nettopp et lønnsoppgjør som kunne hjelpe oss med det økonomiske. Med 3.3 % lønnsøkning er vi nesten tilbake til 0 – bare litt i minus. Men i årets oppgjør fikk ved med oss mye mer enn bare lønn. Vi får nå avtalefestet en sammenhengende tilstedeværelse på 7,5 timer hver dag. Vi snakker om 0 % fleksitid. Ingen kjernetid. I tillegg beholder vi den rigide årsplanen vi alltid har hatt: Ingen mulighet til å flytte ferier eller avspasering. Ingen mulighet til å jobbe inn en dag.

Noen tror lærere jobber for lite, men jeg har ett ben i hver leir, og tilhører derfor den svært lille gruppen som kan påberope seg å vite sannheten her. Sannheten er den motsatte, men vi trenger tillit, verdighet og fleksibilitet for å kunne gjøre jobben vår som alle andre. Dersom KS noensinne velger å gi lærerene dette tilbake vil jeg igjen søke på jobb som realfagslærer.

83 kommentarer:

  1. Lykke til videre. Liker avslutningen din godt.

    SvarSlett
  2. Lykke til videre. Jeg har stor respekt for det du har gjort.

    SvarSlett
  3. Takk for godt innlegg og lykke til videre. Jeg kom inn i yrket sent, og er så enig i dine konklusjoner - veldig synd for skolen og fremtiden

    SvarSlett
  4. Bra oppsummert. Er nok flere som vil logge av etter hvert.

    SvarSlett
  5. Det var synd, men jeg forstår. Takk for det du legger igjen etter deg og lykke til videre som rømmelærer.

    SvarSlett
  6. En skam at KS kan gjøre så mye skade! Deler det gode innlegget ditt. Lykke til videre i arbeidslivet, håper du får mye frihet under ansvar:-)

    SvarSlett
  7. Kjipt! Jeg kan iallefall si du reddet meg.. Jeg slapp å kaste bort et år på forkurs da jeg kunne ta det som privatist ved siden av påbygg! teknisk sett skylder jeg deg jo en årslønn! Det står respekt av en sånn avgjørelse som du tar nå, og jeg håper du kan holde noen foredrag for norske skoler rundt omkring om alternativ undervisning. Det trengs.

    SvarSlett
  8. Som lektor i naturfag, biologi og matematikk kjenner jeg meg mye igjen. Jeg sitter oppe om kveldene for å finne nye opplegg, prøver å være kreativ, går bort fra tavlen. Jeg googler youtube videoer (sikkert noen som du har produsert) og jeg leter etter nytt stoff på nett. Jeg er ikke gamle karen, fyller 27 år i år, og har kun 3 års erfaring på VGS. Likevel en av de mest respekterte lærerne ved studiestedet og fikk kun toppkarakterer i PPU-studiet. Jeg har også sagt opp jobben og fortsetter som seniorrådigver hos fylkesmann for 100 000,- ekstra i året. I likhet med deg var jeg og en idealist som likte å undervise, men i motsetning til deg så var ikke denne avtalen avgjørende. Det er nok skolesystemet i sin helehet som plager meg, jeg får ikke lov til å undervise på mine måter uten at jeg blir uglesett. bare det at elevene får bruke PC i mine timer blir sett på som et problem i kollegiet. Og jeg kjører ganske "slapp" klasseledelse mot at jeg har morsomme opplegg som elevene engasjerer seg i. Mens de andre lærerne plager seg av at noen har fått lov å drikke iste i mine timer. I tillegg kommer all dokumentasjon, undervisningsvurderinger, IOP, samtaler (kan jo ikke prate med en elev uten at det må dokumenteres på databasen), etc. Undervisning er så liten del av dagens skole, at jeg får helt spader! Derfor vil jeg heller prøve å idealisere noe av dette gjennom en rådgiverstilling der en viktig oppgave er å drive med informasjonsarbeid. Kanskje får jeg gjøre ting på mine måter, måter jeg vet fungerer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig mange bra punkter her men når det kommer til felles regler for skolen er det greit å følge de. Er du en spesielt motiverende lærer for elevene så er det ekstra viktig at du følger opp. Brudd skaper forvirring, enkel logikk. Men 100% enig i at du skal ha din tilnærming så lenge den generer god resultater!

      Slett
  9. Den sykdommen du snakker om er meget treffende. God artikkel og forstår valget du tar. Jeg har selv også tenkt mye i det siste, men er noe låst mtp. regninger som må betales

    SvarSlett
  10. Dette er sørgelig å lese, men i aller høyeste grad forståelig. Selv begynte jeg å undervise i vgs for seks år siden, etter mer enn 12 år i privat sektor. Noen ting kom fullstendig overraskende på meg:

    1) Hvor mye jobb det faktisk er (jeg har aldri jobba så mye i hele mitt liv)
    2) Hvor stor andel av jobben som dreier seg om dokumentasjon, papirarbeid, undersøkelser og skjemaer (og møter hvor man snakker om dokumentasjon, papirarbeid, undersøkelser og skjemaer), fordi det er pålagt oss fra såkalt høyere hold
    3) Hvor mange utenforstående som mener å vite noe om min arbeidstid og arbeidssituasjon, og gjerne synser høylytt om det, uten å ha satt sine bein i et klasserom på minst tjue år (noe tilsvarende opplevde jeg aldri i mine tidligere jobber)
    4) Hvor fantastisk fint, engasjerende og givende det er å jobbe med elever

    Så gjenstår det å se, da, hvor lenge punkt 4 oppveier de andre. Hvis KS og meningsfellene skal få forme skolen, er jeg redd for at det blir mange rømmelærere etter hvert - særlig blant de av oss som har prøvd noe annet og dermed har et reelt sammenlikningsgrunnlag.

    Jeg håper riktig mange leser denne bloggposten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Punkt 1+2+3+4 kan overføres til min jobb, innenfor eldreomsorgen.......

      Slett
    2. Ja, det kan jeg levende forestille meg. Der er det også snakk om svært viktig arbeid, stort engasjement og pressede arbeidstakere. All ære til dere.

      Slett
    3. Veldig enig i det du skriver, Hanne. En ulempe (men ofte også en fordel) med læreryrket er at alle har sett yrket bli utført i minst 10 år av sitt liv - den tiden de selv var elev. Dermed har de fleste en temmelig klar oppfatning av arbeidssituasjonen vår. Feilen med dette er jo at de bare har sett det vi gjør i klasserommet, så bildet er ofte feil.

      I skrivende stund er det 23 603 personer som har lest dette blogginnlegget, så det er en god del!

      Slett
  11. Jeg som har hatt så stor glede av det du har delt med oss! Jeg har fulgt deg gjennom flere år på nettet. Tusen takk! Og takk for at du deler din begrunnelse med oss andre rasende og fortvilede lærere. Eva Celine Jørgensen - matematikklærer på ungdomstrinnet, Ruseløkka skole og initiativtaker i Stem Nei aksjonen.

    SvarSlett
  12. Dette var trist å høre, her mister norsk skole enda en pioner som kunne vært med å utvikle skolen i riktig retning. Men jeg forstår valget ditt. Lykke til videre!

    SvarSlett
  13. Dermed har førstemann av de mange jeg kjenner som gode lærere fått nok! En ressurs mindre. Det blir nok flere rømmelærere, om ikke skoleledelsene i det ganske land trår varsomt!
    Noe som er synd er jo at det gjerne er de beste som går først! Lykke til videre!

    SvarSlett
  14. Jeg har aldri vært lærer selv, men kjenner flere som deler din frustrasjon og er fed-up av alt ikke-undervisningsrelatert arbeid. Jeg har alltid vært glad i matematikk og benytter en hver anledning til å hjelpe barn med å bli det samme. Så utrolig deilig når et barn ser opp på deg og sier "Åh, var det sånn det var". Jeg har vært inne og sett på campus.inkrement.no, et solid stykke arbeid og en side jeg kommer til å benytte meg flittig av fremover!

    Med vennlig hilsen
    Kjell Helgesen

    SvarSlett
  15. Da er lærerflukten er allerede igang. Et forhold der mistillit råder ender gjerne i "skillsmisse"

    SvarSlett
  16. NEI!!! Det må du ikke gjøre, Thue! Skjønner deg, og blir samtidig redd. Når kapasiteter som deg takker av, da er vi rett mot avgrunnen.
    Dette var en trist nyhet.
    Lykke til videre. Hos de som forstår å verdsette dine evner.
    Og du skal vite at vi er mange i skolen som har verdsatt dem. OG vil savne dem fremover.

    SvarSlett
  17. For dine elever, kolleger og følgere på nett (meg selv inkludert) er dette en trist nyhet. For skolen som system bør det være en alvorlig vekker. Du er en av de få som ved egen offervilje, idealisme og kapasitet har skapt arenaer for læring som går langt utover det som kan forventes av noen. Det står det enorm respekt av, og det er mange som er deg stor takk skyldig. Det er skammelig at skolen som system ikke i større grad inspirerer til - og legger til rette for slik skaperkraft. Dette skoleåret har elevene i mine matteklasser (1T og S1) fått nyte godt av campus.inkrement. Tilbakemeldingene fra elevene og meg selv er unisone - et fantastisk hjelpemiddel! Tusen takk for innsatsen! De beste ønsker for framtida.

    SvarSlett
  18. Du har selvsagt helt rett! Problemet er at mennesker som ikke har kompetanse på skole bestemmer. Jeg kaller det dumskapens akse! Ressurstappingen av skolen som skjer når folk som deg rømmer er kritisk!

    SvarSlett
  19. Triste nyheter...Inspiratorer som deg er tungt å miste. Frustrerende at systemet ikke kan tilrettelegge for lærere som virkelig brenner og elsker å undervise.

    Takk for det fantastiske arbeidet du har gjort!

    SvarSlett
  20. Dette er veldig synd, men jeg forstår deg godt! Har tipset elevene mine om dine videoer og de likte dem veldig godt.
    Lykke til videre

    SvarSlett
  21. Takk for kronikk som treffer spikeren på hodet! Send det inn til en avis også, for eksempel Aftenposten. Lykke til videre.

    SvarSlett
  22. Veldig trist, men allikevel en forståelig avgjørelse. Du har inspirert og hjulpet veldig mange lærere og elever, og jeg håper vi ikke har sett det siste til deg. Benytter også sjangsen til å takke for det enorme arbeidet du (m. fl.) har gjort for å fremme pedagogisk bruk av video og omvendt undervisning i norsk skole. Lykke til videre!

    SvarSlett
  23. Takk for fantastiske campus.inkrement! Jeg har brukt sidene i undervisningen, både direkte og som inspirasjon. Nettsiden har også vært en "resept" jeg har gitt til andre elever som har kontaktet meg for hjelp til matte.
    Arbeidssituasjonen du beskriver er velkjent. Synd for skole-Norge å miste deg, men jeg håper d fortsatt deltar i debatten.

    SvarSlett
  24. Dette var en veldig trist nyhet, men jeg klandrer deg absolutt ikke. Jeg har full forståelse for ditt valg og tenker i samme baner selv. Det du beskriver i innlegget ditt kjenner jeg meg igjen i 100%. Jeg kom fra privat sektor for 5 år siden og begynte som realfaglærer på videregående. Noe av det første som slo meg var at jeg aldri hadde hatt en mer utfordrende jobb, en mer givende jobb og mer slitsom jobb. Jeg gikk ned ca 200.000 i lønn, men var likevel kjempefornøyd. Jeg merket at elevene likte meg, de lærte masse og det er fortsatt den eneste drivkraften min.
    Det andre jeg merket altfor fort var personalpolitikken (som sikkert gjelder i hele offentlig sektor): Jeg var vant til at arbeidsgiver hadde visse krav til meg som jeg måtte oppfylle. Det var stort sett det samme hvor jeg gjorde jobben, bare oppgaven ble løst. Det andre var at det var viktig for sjefen min at jeg var fornøyd, fordi sjefen syntes jeg var viktig. Akkurat dette var viktig motivasjon. Vi var avhengige av hverandre, jeg ble aldri mistenkt for å lure meg unna, jeg fikk godt betalt.
    I skolen er det ingen som snakker om ansvaret vårt som lærere, man snakker KUN om tid. Jeg har aldri hatt mer ansvar, slik jeg føler det, og det ansvaret tar jeg veldig alvorlig. Jeg synes det eneste rette er å forholde seg til eleven som "sjef", den man skal gjøre jobben for. Men min jobb har fra dag 1 blitt forkludret av utrolig mange utenforstående elementer som ikke har noen ting med elevene å gjøre. Det utmatter meg. Jeg mister arbeidslysten. Jeg trenger ikke gjenta det Thue skriver - det er de samme tingene.
    Jeg vurderer nå om jeg enten skal slutte eller om jeg skal ta en variant av det jeg ser de eldre kollegene mine har gjort: Nemlig utvikle en effektiv fortrengningsmekanisme som skyver vekk alle de irriterende elementene, og bare fortsette å tenke på elevene. Men det er jo å gi opp, og jeg vet ikke om jeg klarer det. Det beste er nok å slutte.
    Takk for innsatsen, Thue! Jeg har brukt videoene dine masse og du har inspirert meg til å lage mine egne. Kanskje vi møtes i det private, for jeg også havner nok der igjen snart.

    SvarSlett
  25. Hvorfor går ikke flere lærere i demonstrasjonstog? Hvorfor slår de ikke opp telt ved Stortinget?

    SvarSlett
  26. Du skal vite, Lektor Thue, at mine elever er veldig glad i videoene dine, men jeg skjønner valget ditt. Sjøl har jeg kommet i en alder der det eneste jeg duger(?) til er å fortsette som lærer noen år til, men lykke til videre. Hilsen Lektor Olsen

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
  27. Flott skrevet!
    Husker jeg så på videoene dine da jeg gikk på videregående, og det er ingen tvil om at den videregående skolen du jobbet på, mister en engasjert og dyktig lærer. Lykke til videre.

    SvarSlett
  28. Dette var triste nyheter. Dine videoer og Campus Inkrement har hatt enormt stor betydning for tusenvis av norske elever. Har brukt Campus i 1T i år, og elevene kommer spontant og trygler og ber om å få fortsette med samme opplegg i R1. På vegne av elevene mine vil jeg si TAKK, og lykke til videre.

    SvarSlett
  29. Hvor mange norske arbeidstakere tror du som deltar i disse «gevinst», «bonus», «suksess» eller «overskudd» kategoriene du setter opp?

    Ikke regn med bedriftseiere og gründere da disse ikke kan sammenlignes med verken private eller offentlige ansatte.
    Disse jobber som regel enormt mye og fortjener hver krone de kan få ut.

    SvarSlett
  30. Tusen takk for den innsatsen du har lagt ned i dette disse årene!!!

    Håper virkelig at våre folkevalgte våkner og setter foten ned før dette brer om seg....et mer alvorlig "sykdomstegn" for den nye avtalen skal en lete lenge etter!!

    SvarSlett
  31. jeg har lagt ned forbud for mine barn: "Forbudt å bli lærer!". Det er dypt tragisk at mennesker som sitter på kontor tror de vet hva læreryrket innebærer, og at de har makt til å bestemme hvordan ting skal gjøres. Jeg ønsker deg lykke til videre.

    SvarSlett
  32. Dette er veldig synd, men også veldig forståelig. Du er en bastion når det gjelder videoundervisning og digital tilrettelegging. Utdanningssystemet i Norge er ikke bra nok til å ta vare på og oppmuntre til slik ekstra innsats (selv om hovedtariffavtalen legger opp til det). Dette har jeg også smertelig fått erfare. Resultatet er kompetanseflukt fra en grunnpillar i vårt samfunn. Og de desillusjonerte som ikke har anledning til å bytte jobb kan ende opp med å yte minimalt.

    SvarSlett
  33. Veldig synd at folk som sitter med makten, det være seg stortingspolitikerne som gjorde skolen til salderingspost i kommunene, regjeringen, KS, og forhandlerne i Utdanningsforbundet, ikke synes å ha de nødvendige kvalifikasjoner for å forstå hva deres avgjørelser fører til i norsk skole. Dyktige lærere, og muligens da spesielt unge realister, vil nok forsvinne ut av skolen, slik den raseres nå. Lærerne mister motivasjonen for å gjøre en god jobb, men det synes ikke de ovennevnte å bry seg om. Tvang var et middel for å folk til å jobbe i maskinsamfunnet. Da var det redselen for å miste jobben som gjorde til at folk fant seg i det meste. Den tid er forbi. Noen burde kanskje også oppdatere seg på ledelsesteori om motivasjon... Lykke til i din nye jobb! Jeg håper de ovennevnte leser denne bloggen din, og tar til seg det som står der!

    SvarSlett
  34. Siden begge mine foreldre var lærere til de ble pensjonerte for noen få år siden, så jeg vet jeg veldig godt at lærere flest absolutt ikke jobber for lite. Det irriterer meg grenseløst å høre på folk som ikke har den ringeste innsikt i læreryrket oie og akke seg over hvor mye fritid og ferie de har. For meg høres det ut som meningsløs symbolpolitikk å gjøre arbeidstiden til lærerne så lite fleksibel, og jeg er helt sikker på at det ikke er et tiltak som vil føre til forbedring av skolen. Dessverre er jeg redd for at de beste lærerne nå vil si at nok er nok og se seg om etter noe annet å gjøre.

    SvarSlett
  35. Fryktelig synd! Du hjalp meg gjennom matte som jeg aldri hadde greid som privatist alene... takker for en 5er som hadde vært en 3er uten deg! Som det er skrevet tidligere her så skulder vi somvjar hatt stor glede og hjelp av filmene dine deg en årslønn! Takk for at du har giddet! Og LYKKE TIL VIDERE!

    SvarSlett
  36. Hadde stor nytte av videoene dine då eg tok opp realfag og må sei det står stor respekt av det du har gjort og den avgjørelsen du har tatt. Lykke til vidare, håper me får sjå deg tilbake i undervisning under langt betre forhold!

    SvarSlett
  37. Hei, jeg har 6 år fra UiO og 12 år i skolen, blir det JA flertall så slutter jeg også. Har du fått ny jobb? isåfall; Hvilken sektor/type/stilling har du valgt? Det er trist å se på fallet i Norsk skole men blir det slik så har ihvertfall jeg gjort mitt for å redde den! ..men vi får si som lærerstudentene gjør: "Du kan ta fra lærerne friheten men du kan ikke ta fra meg friheten til å velge ett annet yrke!" :D #StemNEI

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Alexander. Jobb er ikke noe problem. Jeg har mitt eget firma, Inkrement, som jeg foreløpig går inn i 100 %, men da som utvikler. Min store lidenskap er å undervise unge fantastiske, fremadstormende realistspirer, og det ser jo nå litt vanskelig ut.

      Slett
  38. Takk for viktige ord!

    Jeg håper du sender denne teksten til alle som burde lese den; kunnskapsministeren, KS, Utdanninghsforbundet og andre involverte parter.
    Håper du publiserer teksten i alle sosiale medier! Lykke til!

    SvarSlett
  39. Det han beskriver er hverdagen til svært mange i privat sektor (dog uten de ekstremt gode pensjonsordningene og jobbsikkerheten) Jeg sliter med og sympatisere her. Overbevis meg som bruker mellom 100 - 150 døgn borte fra familien i året har 4 uker ferie, og sist men ikke minst kveld etter kveld med anbudsgivning for og få salg om at dere har det verre en meg. Prøv og ha en jobb som er konjuktur avhengig, og som kan være borte i morgen fordi markedet forandrer seg eller EU lager en ny regel, eller at firmaet går med tap fordi at folk ikke vil betale det en vare faktisk koster

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får betalt for timene dine. En lærer bruker mange timer som ikke er betalt men avspaseres. Tenk deg gjennomsnittelig 2-3 timer hver dag med arbeid som ikke er betalt. Da blir det kanskje lettere å sympatisere.

      Slett
    2. Sannheten er at mange lærere bruker langt flere timer enn de avspaserer. Selv prøver jeg å være rigid på å ikke jobbe mer enn jeg skal, men det er vanskelig. For oss med familie, er ekstrajobbingen å ta tid fra barna våre for å gi til elevene våre.

      Slett
  40. har sett mange av mattefilmene dine, var til veldig god hjelp :)
    synd at du gir deg, du virker som en fantastisk mattelærer, og det er ofte langt mellom gode mattelærere :)

    SvarSlett
  41. Jorun Gulbrandsen5. juni 2014 kl. 14:29

    Hei, Erik Nilsen!
    Takk for innlegget. Jeg ser at du har en veldig stressende jobb. Det å være avhengig av å få jobb nærmest fra dag til dag (anbud) forteller det (EU og EØS er noe herk). Jeg har jobba en ti år som frilanser, og våget aldri å si nei til et jobbtilbud. For hvem visste om det kom noe uka eller måneden etter? Det førte til at jeg gikk tilbake til vanlig lønnsarbeid igjen. Jeg har i de siste fem åra jobba tett innpå renholdere og assistenter i skolen. De skal gjøre stadig mer for mindre penger, og arbeidet blir tråkka på. På sjukehjemmet der min mor er, har de mistet ca ti ansatte på ti år ("sparing"), mens de som får plass på sjukehjem nå, er mye sjukere enn for ti år sida. I byggebransjen og flere andre bransjer kan vi snakke om sosial dumping så det holder. Og nå ser vi angrep på lærerne. Jeg skjønner lektor Thue veldig godt også. Hvis man vet hva som må til for å gjøre en god jobb, mens de som har makta over en, bestemmer at det ikke skal være mulig, blir man forbanna og desperat. Så jeg tenker, Erik,folk i mange forskjellige jobber strever. Folk flest vil vel ikke annet enn å gjøre en så god jobb som de kan, være til nytte, få anerkjennelse for det de gjør, leve alminnelig og greit. Derfor burde vi være mye mer aktive i å vite om hverandres arbeid, forstå hvordan andre strever og gi støtte. Alle som protesterer mot for mye stress, meningsløst arbeid og for lav verdsettelse, bør få støtte og solidaritet fra de andre. Jeg kjenner solidaritet med både Nilsen og Thue.

    SvarSlett
  42. På toppen av det hele er det Vikar som kommer dårligst ut, som jeg forstår er noe vi må gjøre.

    SvarSlett
  43. Sluttet som lektor i Ungdomskolen i Oslo i fjor (norsk, engelsk og samfunnsfag). Orket ikke lenger å fylle ut meningsløse skjema og dokumentere til kvalmen tok meg. Hadde ikke lenger tid og energi til å gjøre jobben min; Lage gode undervisningsopplegg og gi lærerik undervisning. Lykke til videre. Mvh. Robert Wood

    SvarSlett
  44. Christian Ferling6. juni 2014 kl. 01:16

    Dette er virkelig triste nyheter. Kona mi er lærer på Møglestu VGS og jeg vet hvor mange timer det blir som allmenheten ikke ser noe til. Jeg er glad for at det du aom realfaglærer setter riktige tall sammen. Skolen og skolesystemet hadde nok mer tjent å ha en som deg i sine rekker. I privatsektor gjelder "frihet under ansvar" og det er her nøkkelen ligger. Jobben er så mangfoldig at noe bare må gjøres etter vanlig arbeidstid og da bli det retting eller til og med samtaler på kveldstid. Her handler det ikke lenger om mennesket i fokus men om å tifredsstille et system som ikke kan fungere på sikt. Lykke, lykke til! Gleder meg på veiene av de som får lov å ha deg som underviser.

    SvarSlett
  45. Er i nesten samme situasjon som artikkel forfatter.
    Men sitter på gjerdet med flere av mine kolleger og venter til skolestart.
    Har jobbet som lærer (adjunkt) i snart 10 år innen elektrofag. underviser i de fleste programfag og trives VELDIG godt.

    Jeg trives veldig godt og jobbe med ungdommen og har brukt MYE av fritiden min på og lage modeller hovedsakelig innen elektronikk og automasjon.
    Er utdannet på høyskole i disse fagene før jeg tok lærerpåbygning etter et par år som lærer.

    Har jobbet 10 år i private før min overgang til lærer. Helt tilfeldig at jeg søkte på en stilling etter en flytting fra en by til en ny plass og bo.
    Hadde nok ikke tenkt og bli værende som lærer så mye mer en det første året som vikar. Men trivdes så godt i klasseroms situasjonen at det ble et til og et til.

    Fritiden min totalt sett i løpet av siste 10 årene har vært lite. Er enslig og uten familie å ta vare på, så har brent mye for jobben. Så kveldene har vært brukt mye til og oppdatere meg til det meste av ny teknologi og programmering (hobby).

    Lager mye undervisnings material og kurs hefter innen fagene. Disse må oppdateres vært år, og spesialsys til de fleste elever.

    Grunnen til at jeg er lærer enda er IKKE lønn, eller antall «avspaserings» uker eller bundet ferietid.

    Det er FLEKSIBILITET….

    Er ikke hva de fleste vil kalle en A4 menneske.

    Tidligere år i det private hva det en del reising og prosjektarbeid. Også noe som passer meg bra.

    Når jeg jobber best med arbeidsoppgaver utenfor klasserommet er når JEG er utvilt etter x antall timer undervisning. Og liker og jobbe hjemmefra og gjerne i sofaen med og musikk/tv surrende på i bakgrunnen. Gjerne også seint på kvelden.

    Gir mye av meg selv i klasserommet. Det tar på mentaliteten kraftig og jeg trenger litt tid til og komme meg igjen. Spesielt etter en 6timers dag med undervisning.

    HÅPER at selv om 7.5 timers dagen blir innført vil lokalt sett på min arbeidsplass fortsatt ha spillerom for personer som meg selv. Er nok ikke den eneste som tenker slik.

    Blir det endringer, at jeg for eksempel ikke har mulighet til og dra kl 1200 den ene dagen jeg har mindre undervisning og all bundet tid som vi har pr dags dato er unnagjort sitter oppsigelsen min løst.

    Har ikke problemer med og få meg bedre lønnet arbeid (Ikke min livsmotivasjonsfaktor) hos MYE mer fleksible arbeidsgivere i det private.

    Hilsen PåGjerdet

    SvarSlett
  46. Dette er utrolig trist..... Tusen takk for all hjelp. Du var uunnværlig da jeg satt og skulle begynne på ingeniørutdannelsen min, og ikke var særlig god i matte. Jeg kom ut med høye karakterer med pga. gode grunnlaget du gav.

    SvarSlett
  47. Hei Lektor Thue. Takk for fine videoer, de er mye brukt av mine elever. Jeg har også brukt dem noe, og synes du har en veldig god formidlingsevne. Du bidrar til å løfte fagene våre, og takk for det :)
    Jeg har videreformidlet innlegget ditt til Statsministerens kontor. Håper de tar notis av at skolen mister dyktige folk dersom forslaget til avtale blir stående.
    Jeg stemmer nei ved uravstemningen, og oppfordrer alle andre medlemmer til å gjøre det samme. Dette handler ikke om at "det kunne blitt værre". Det handler om fremtiden for læreryrket og skolen.

    SvarSlett
  48. Kjære deg.. som IT person så kan jeg bare si at det har vært flatlønn så lenge jeg kan erindre... alt jeg ser at kostnadene stiger og at jeg strever mer og mer for å få endene til å møtes. Men jeg to barn. De er alt jeg elsker mer enn noen andre på denne jord. Og lærerene deres er det viktigste de har på skolen. Jeg husker ikke at mine foreldre gikk til et foreldremøte annet en en gang når jeg var i 8. klasse. Jeg husker ikke at de måtte gå langs et 17. mai tog.. for der var lærerene. Jeg husker ikke at de var til en eneste avslutning. Jeg har vært der .. til hver eneste av disse .. som jeg kunne ... jeg har levert mat til kantiner.. som ikke fantes i min tid... syltetøyglass... klær til show.. ALT .. ALT.. og så svikter du. Hva er det som skjer me dette samfunnet... Hva skal til for å få en balanse der alle skal klare seg uten å tyes.. få neste generasjon til å kunne klare seg uten at nåværende sier opp eller går til grunde`?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Det gleder meg å høre hvordan du stiller opp for barna dine, og jeg er enig med deg: Barna er det viktigste vi har. Jeg har selv to barn og bekymrer meg ofte for om barna har det bra på skolen. Derfor kan jeg godt forstå at du synes jeg sviker elevene og samfunnet når jeg trekker meg ut, men vi lever dessverre i en verden der de som tøyer seg mest blir utnyttet. Målet mitt er å slamre med dørene hvis det kan gjøre verden bedre, og tøye meg hvis ikke. I dette tilfellet endte det med at forslaget på min skole stoppet. Dermed tror jeg elevene som kommer på Møglestu til høsten vil få et bedre tilbud enn de ville fått dersom jeg ikke hadde sagt opp.Jeg vil også lete etter en veg tilbake til undervisningen etterhvert, men jeg forlanger i tilfelle at lærerne nyter en viss respekt. Alle lærere jeg kjenner (og det er jo en del) gjør en helt ufattelig god jobb på mange plan, men svært få - spesielt skolelederne - kjenner til dette fantastiske arbeidet, og slik bør det ikke være.

      Slett
  49. Kan folk snart våkne! Hvor mange flotte lærere skal vi miste i skolen? Hvordan kan samfunnet vårt tjene noe på dette? Det holder ikke at lærere i skolen og barnehagene våre sier i fra. Dette må vi alle reagere på, å vise at dette går ikke. Flott når vi sitter igjen med kun ufaglært arbeidskraft i i barnehagen og skolen. Da kan vi snakke om kvalitetssikring for barna våre da! Et av verdens rikeste land har ikke råd til kvalitetssikret barnehage og skole. Barnehagene skal gå med 20 barn på 2 voksne fordelt på 10 timer. Faglært arbeidskraft blir erstattet av ufaglærte. Ingen bryr seg! Blir lærere i barnehager og skole syke skal det gå 3 uker før man har lov til å sette inn vikar. Da også ofte ufaglærte. For samfunnet spiller det liten rolle hvordan barna har det i disse periodene, vi sparer jo penger! Kansje vi kunne spart mer penger på å sette inn vikarer ved første sykedag? Noen logikk i det tro? Kansje lærere skulle få den lønnen og respekten de fortjener. Lærere i barnehage og skolen vet aller best hvordan barnehage og skole bør drives allikevel blir vi aldri spurt hva vi mener lønner seg. Vi vet, vi kan gi svarene dere trenger. Hadde vi blitt spurt! Lektor Thue tenker jeg er en som aldri burde blitt fratatt motivasjonen til å bli i norsk skole. Det er mange fler som han! Hvordan har samfunnet råd til å miste slike ressurspersoner i barnehager og skoler? Jeg bare spør, hvordan har vi råd til å la han gå???

    SvarSlett
  50. Så trist lektor Thue, men skjønner deg godt. Er selv lektor med opprykk og er veldig glad i matematikk, men skjønner godt at de ble lei og tom for energi :( ønsker deg masse lykke til, du klarer deg hvor som helst :) hilsen Matematikkhjelperen

    SvarSlett
  51. Dette med økonomisk innsparing er interessant og praktiseres over en lav sko ved mange videregående skoler (kutting av lønn ved bortfall av timer, såkalt bortfall). Du skriver at ved Møglestu vgs praktiseres 3,5 % bortfall. Det kunne vært interessant og fått en viss oversikt over denne praksisen over det ganske land. Tror dette er veldig utbredt spesielt ved videregående skoler. Ved min skole praktiseres opp mot 10 % som jo medfører ganske mye ekstraarbeid.

    SvarSlett
  52. Det var kloke og ettertenksomme ord som ligger bak din beslutning. Kloke ord som jeg håper kan påvirke arbeidssituasjonen for andre. Men det er et voldsomt stort TAP for norsk skole at slike som deg forsvinner.
    Du er nesten genierklært for mange av oss som har hatt gratis glede av ditt nattarbeid.
    Jeg håper du i framtiden kan glede alle som er i utdanning, men at du får lønn ift din genuine innsats. Takk så langt.
    Terje

    SvarSlett
  53. Tusen takk for velplasserte poenger. Vi er mange som er lut lei av å rygge inn i framtida, styrt av politikere som knapt vet bak fram på sin egen lille taburett.

    SvarSlett
  54. Takk for all hjelpen arbeidet ditt har gitt meg! Dine videoer har hjulpet meg gjennom R1 og R2 slik at jeg har fått karakterer jeg er fornøyd med og dypere forståelse av stoffet enn jeg fikk i timene på skolen jeg gikk. Håper oppgjøret til slutt går lærernes vei! Dere gjør en av landets aller viktigste jobber! Det er trist hvis politikerne med dette oppgjøret jager ut mange gode og kompetente lærere! Jeg kan ikke en gang forestille meg hvor mange elever landet rundt som har hatt stor nytte av dine videoer.

    SvarSlett
  55. Slik jeg ser det handler det veldig mye om hvilken posisjon dagens lærere har i skolesystemet.Mange (alt for mange) av de som er lærere i dag har ikke Mastergrad og det finnes lærere som går i samme stilling i flere år uten ord. Kort oppsummert er lærere i dag en yrkesgruppe uten akademisk tyngde og det før er igjen til mindre makt. Hadde man satt som krav at man måtte ha Mastergrad og ord for å undervise i vgs så hadde man automatisk fått mer makt,men dette er ikke tilfelle og det er nok hekler ikke noe ønske blant flertallet av lærere og innføre det fordi da vil nesten alle miste jobbene sine. Så dette handler ikke om rett og galt,men om hvem som har makt og denne makten har ikke lærere i vgs når profesjonen lærer er så utvannet. Sett som krav: Mastergrad og med og makten vil komme til dere.

    SvarSlett
  56. Slik jeg ser det handler det veldig mye om hvilken posisjon dagens lærere har i skolesystemet.Mange (alt for mange) av de som er lærere i dag har ikke Mastergrad og det finnes lærere som går i samme stilling i flere år uten PED. Kort oppsummert er lærere i dag en yrkesgruppe uten akademisk tyngde og det fører igjen til mindre makt. Hadde man satt som krav at man måtte ha Mastergrad og PED for å undervise i vgs så hadde man automatisk fått mer makt,men dette er ikke tilfelle og det er nok heller ikke noe ønske blant flertallet av lærere og innføre det fordi da vil nesten alle miste jobbene sine. Så dette handler ikke om rett og galt,men om hvem som har makt og denne makten har ikke lærere i vgs når profesjonen lærer er så utvannet. Sett som krav: Mastergrad og ped og makten vil komme til dere.

    SvarSlett
  57. Hei! Eg har laga undervisingsfilmar og brukt campus inkrement dette skuleåret. Elevane har gitt veldig gode tilbakemeldingar, og vil gjerne at eg skal gjere dette neste skuleår også. Tusen takk for inspirasjon og stor arbeidsinnsats! Vil campus inkrement vere tilgjengeleg for bruk neste skuleår også?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Campus kommer til å bestå, så det er ingen grunn til å slutte å undervise omvendt. Jeg kommer til å jobbe 100 % i Inkrement fra høsten av så det er godt mulig jeg kommer til å jobbe mer med Campus enn før, men nøyaktig hvor mye det blir er enda ikke avgjort.

      Slett
  58. Skjønner deg veldig godt!
    Tusen hjertelig takk for hjelpen, hadde aldri klart forkurs til ingeniør, uten din hjelp!
    Donerer deg gjerne penger for innsatsen din! ;D

    SvarSlett
  59. Veldig bra at du fikk tid til å jobbe med campus inkrement mens du jobbet som lærer i vgs. Vi gleder oss til fortsettelsen.

    SvarSlett
  60. Takk for all jobb du har lagt ned i videoene på campus!
    Tok forkurs til ingeniørutdanning denne våren, 20 år etter jeg åpnet en mattebok sist, og besto kurset med glans! Ble brukt mange timer på campus, med R1 og R2 stoffet i løpet av våren. Hadde ikke klart det uten!

    SvarSlett
  61. Kunne ikke sagt det bedre - den frustrasjonene og avmakten vi føler på er sååå uheldig for skolen. Har selv vært ganske så innovativ og nytenkende, men alt slikt koster mye tid, arbeid og mistenkeliggjøring. Men så lenge det fungerer, har jeg stått på. Det er så demotiverende det vi nå er vitne til, og hadde jeg vært yngre, hadde jeg definitivt sluttet å jobbe i videregående skole. Nå er jeg snart pensjonist, og "smaker" heller på å gå av med AFP. Trist for skolen å miste sine ildsjeler!

    SvarSlett
  62. Kjære Lektor Thue,
    Veldig trist å lese at du har måtte ta denne avgjørelsen - det har nok ikke vært lett. Etter å ha lest innlegget ditt sitter jeg med en liten følelse av tap - på vegne av den norske skole som nå mister en av de jeg absolutt anser som en fantastisk god lærer. En som har gjort - og fortsatt gjør - en forskjell for så mange av oss.
    Jeg skriver mest for å takke for all hjelp du har gitt meg og tusenvis av andre "sjeler" der ute. Jeg hadde et vitnemål om så utrolig fint ut om man lukket øynene for de 2 karakterene i matematikk. Jeg fryktet faget etter mange skumle og triste episoder med læreren på ungdomsskolen (han som fortalte oss alle alt vi ikke kunne og hvor "dum kan man bli" hvis man svarer feil på spørsmål. "Matematikk er jo så logisk at selv en idiot må forstå det!" som han alltid gjentok). Denne "angsten" for faget tok jeg med meg inn i VGS og jeg kom meg aldri fra frykten. Jeg skulle bli lege. Men hva gjør man når alle de 6erne jeg hadde jobbet så hardt for ga et dårligere gjennomsnitt enn jeg trengte pga de forferdelige karakterene i matematikk? Hva skulle jeg gjøre nå? Gi opp drømmen om å bli lege? Reise til utlandet? - det ble ikke et alternativ for meg siden jeg gikk til behandling (fysioterapi) her i Norge.
    Jeg kjøpte en bok og åpnet den forsiktig. Satt og søkte tilfeldig på nettet og på en eller annen måte hadde jeg klikket meg frem til en video av deg. Den blideste mattelæreren jeg noen gang hadde sett. Han med den snille stemmen og formidable måten å forklare matematikk på. Han jeg skulle "snakke" matematikk med i timesvis de neste månedene.
    Jeg tok eksamen og fikk 6. Jeg tok nok en eksamen på nivået over og fikk 6. Det utrolige hadde skjedd: jeg hadde toppkarakter i matematikk (3 ulike nivåer). Det utenkelige hadde skjedd: jeg elsket matematikk.
    Jeg jobbet hardt ved siden av å se på videoene dine, men en ting skal jeg si deg: jeg hadde aldri vært der jeg er i dag om det ikke var for hjelpen du ga meg gjennom videoene dine! Du ga meg kunnskap, forståelse og motivasjon.
    Jeg er i dag medisinstudent ved Universitetet i Bergen og ser frem til mange flere år som student og lege. Men en ting vet jeg nå: alt er mulig om man bare jobber hardt nok. Det lærte du meg.
    Tusen takk for all hjelp og all selvtillit du har gitt meg! Du hjelper flere enn du vet. Jeg ønsker deg alt godt på veien videre, Lektor Thue. Tusen hjertelig takk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marita!

      Det var usedvanlig vakre ord. Tusen takk for det. Det er forferdelig trist dersom lærere sier til elevene at stoffet er lett. De aller fleste elever jobber svært hardt med fagene sine, enten det er norsk, gym, engelsk eller matte og heldigvis har jeg inntrykk av at dette er noe de aller fleste lærere forstår.

      Når du har lært at alt er mulig bare man jobber hardt nok, har du lært en av de viktigste leksene i livet. Lykke til videre!

      Bjørn Ove

      Slett
  63. Det er fryktelig trist at en så engasjert lærer slutter, det er lett å forstå at du har vært en stor motivator og inspirasjonskilde i skolen. Takk for at du deler dine tanker og forklarer hvorfor du har valgt å dra. Det er meget lett å forstå, og mange av oss har nok lignende tanker. Vi som fortsatt prøver å holde ut i yrket og brenner for å opprettholde en god skole trenger deg. Tusen takk for ditt engasjement!

    SvarSlett
  64. Hei. Lurte bare på hvor resten av dine fysikkvideoer er?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Filmene ligger ikke ute offentlig. De fungerte godt i mitt eget undervisningsopplegg, men jeg tror de har begrenset verdi som selvstendig produkt.

      Slett
  65. Vil bare si tusen takk. På grunn av dine videoer kan jeg ta matematikk R2 på helt egen hånd på bare noen måneder. Du underviser på en så god måte at du får R2 til å føles lett. Helt fantastisk:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karoline!

      Det var hyggelig å høre. Takk for hyggelig tilbakemelding.

      Bjørn Ove

      Slett
  66. Virkelig synd å høre at du ble presset til å ta dette valget. Du er overlegen på formidling av stoffet slik at "vanlige" folk også kan forstå matematikk, ikke bare bruke det i blinde..

    Campus burde vært statlig støttet. Hele Norges mattelærer! Av erfaring veit jeg videoene er fast inventar i samtlige privatskoler i landet. En lærer som erstatter de fleste- høres for meg ut som du får en veldig liten bit av den kaka du egentlig fortjener. Håper folk får huet ut av r*** og forstår dette litt brennkvikt.

    Lykke til videre

    SvarSlett
  67. HVORFOR LOGGER DU AV

    SvarSlett
  68. Et sant tap for norsk skole. Men er helt sikker på at det du nå gjør bidrar positivt til smafunnet på en eller annen måte også, direkte eller indirekte, uansett hva du har valgt å gjøre.
    Visninger på dine videoer er ikke som de fleste andre visninger her på youtube. Hver visning er av en unik elev i dyp konsentrasjon.
    Vil også si at det er utrolig bra at mattevideoene dine ligger ute fortsatt. Selv om de er gamle, så er det mange av oss elever som har utrolig stor nytte av dem. Mye mer en du kanskje aner.
    Så vil takke for at du lar dem ligge.

    SvarSlett