mandag 21. januar 2013

Omvendt undervisning for Knud og Hvermannsen

Interessen for omvendt undervisning er for tiden enorm, og hvor enn vi (jeg og Roger) reiser for å holde kurs eller foredrag, blir de fleste vi møter raskt overbevist om at dette er en svært spennende undervisningsform som bare må prøves.

Jeg observerer med glede at flere og flere kaster seg på bølgen. Ikke bare i matematikk, men også i fag som norsk, musikk og gym! Samtidig ser jeg også at mange holder tilbake. For å undervise omvendt skal du ikke bare ha videoer. Du må også ha oversikt over hva elevene gjør når de er hjemme. Vi som har gjort dette i to år nå, bruker Google Docs, Google Sites, Google Schemas o.l. til å gi elevene kontrolloppgaver der de dokumenterer at leksa er gjort og forstått. Disse verktøyene er imidlertid ikke skreddersydd for oppgaven, og læreren må være i stand til å gjøre en hel del teknologiske krumspring for å få det hele til å flyte minst mulig smertefullt.

Vet du ikke hva omvendt undervisning er?
Se mitt videoforedrag før du leser videre.

I min iver etter å få "omvendt" den norske lærerstanden (og da spesielt matematikklærerne), har jeg det siste året i egenskap av å være halvt lærer og halvt programmerer utviklet nettstedet Campus Inkrement som er gratis for alle så lenge det brukes til ikke-kommersielle formål. I motsetning til alle andre tilgjengelige verktøy på markedet, er Campus Inkrement skreddersydd for omvendt undervisning. I god omvendt-undervisingsånd har jeg laget et videoforedrag der jeg viser hvordan du kan være i gang med omvendt undervisning på mindre enn fem minutter: 


Campus Inkrement består av to ord. Det første ordet, Campus, er latin og betyr åpen plass, og brukes om steder der studenter møtes, går på forelesninger o.l. Det andre ordet, Inkrement, er navnet på mitt firma, og brukes om én av en serie med økninger. Campus Inkrement er altså et åpent møtested for studenter som vil øke kunnskapen deres litt hver gang de kommer innom. Kursene på Campus Inkrement er gitt ut under en Creative Commons ikke-kommersiell lisens. På Campus Inkrement kan du fritt lage dine egne kurs, eller bygge videre på ett av mine kurs. Campus vil registrere aktiviteten til dine elever og gi deg en oversiktlig rapport over deres aktiviteter fra skoletime til skoletime slik at du kan fokusere på oppfølgingen av elevene.

Du er herved invitert til å vende om. Campus Inkrement finner du på campus.inkrement.no. For å registrere deg som lærer, gå inn på campus.inkrement.no/course

14 kommentarer:

  1. Veldig spennende! Jeg skal skrive Bacheloroppgave med tema IKT og en problemstilling:Hvordan kan omvendt undervisning være en forsterkende faktor i læring. Har du noe tips til forskningsbasert materiale?

    SvarSlett
    Svar
    1. Forskning som dokumenterer effekten av Omvendt Undervisning:
      ------------------------------------------------------------
      http://theflippedclassroom.files.wordpress.com/2012/04/johnson-renner-2012.pdf (Doktorgradsartikkel)

      http://education.cu-portland.edu/blog/students-faculty-alumni/new-study-on-the-flipped-classroom-by-concordias-dr-jeremy-renner-shows-mixed-results/

      http://edudemic.com/2012/06/survey-results-67-educators-report-flipped-classroom-improves-test-scores/

      http://21centuryedtech.wordpress.com/2012/07/18/flipping-the-classroom-a-goldmine-of-research-and-resources-to-keep-you-on-your-feet/

      Slett
    2. Hmm. Det var jo ikke så mye her som dokumenterer økt læringsutbytte av omvendt undervisning. En ting er at lærere er positive i undersøkelser, men det er jo langt mellom subjektive oppfatninger og vitenskapelig dokumentasjon.

      Jeg vurderer selv sterkt å ta i bruk omvendt undervisning, men jeg vil gjerne se harde beviser først.

      Mvh. Tom Solbu

      Slett
    3. Hei Tom!

      Jeg kan være enig med deg i at forskningsresultatene foreløpig er tynne. Dette feltet er for tiden i rivende utvikling, og det er derfor svært vanskelig å forske på. Forskerne trenger et fenomen som er relativt stabilt fra år til år for å kunne si noe, og der er vi ikke enda. Jeg tror derfor du må enten ta en sjanse eller vente i 5-10 år :)

      mvh
      Bjørn Ove

      Slett
  2. Spennende! Slet litt med navigeringen inne på sidene, savnet en hjem-knapp eller meny noen steder.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje det er litt for dårlig markert, men du kan navigere ved å klikke på "Mine kurs" i toppen av sida. Dette er en såkalt brødsmulestimeny, så du kan alltid bruke den til å navigere deg oppover i systemet. Fordelen med denne typen meny er at den tar lite plass. Ulempen er at du alltid må navigere deg oppover, for så å klikke deg nedover i en annen retning.

      Nettstedet er på ingen måte profesjonelt med tanke på brukervennlighet og design. God brukervennlighet og godt design koster både tid og penger, og jeg har ikke mer enn jeg må ha av noen av delene. Spesielt ikke til et produkt jeg gir ut gratis.

      Slett
    2. Full forståelse for at det ikke er noe du vil bruke tid på :-) Skjønte stien. Fikk problemer da jeg prøvde å "ta" kurset jeg lagde - da var det ikke sti, så jeg måtte logge inn/ut for å komme tilbake til redigering. Det er forresten kanskje meningen, ettersom jeg da er i frontenden mot elevene der det ikke er behov for navigering?

      Slett
    3. Ja, det er ikke meningen å kunne navigere fra kurset tilbake til editoren, nettopp av den grunnen du gir. Men det er meningen at kurset skal åpnes i et eget vindu eller egen fane. Dermed kan du lukke kursfanen, eller bare bla tilbake for å komme til kurset. Fikk du ikke kurset opp i eget vindu eller fane?

      Slett
  3. Hei, super blogg for oss med OU :)Jeg fikk lyst å prøve Campus Inkr, Har laget et nytt kurs, men fikk ikke til å lage tråder / tre under forsiden. Hva gjør jeg feil? Har du noen grei beskrivelse for hvordan?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Brigt Inge!

      Takk for forespørsel. En slik beskrivelse har stått på planen et par uker nå, men jeg har vært syk, og har ikke kommet helt i gang enda. Da er det bra å få et spark bak. Jeg har nå lagt ut et nytt blogginnlegg med en instruksjonsvideo for dere som ønsker å bygge deres egne kurs. Dersom jeg ikke får lagt ut enda en instruksjonsvideo som forklarer hvordan man kan skrive matematikk, må du purre på meg, for planen er å legge det også ut snart...

      Du finner instruksjonen du leter etter på addressen:

      http://lektorthue.blogspot.no/2013/02/omvendt-undervisning-for-de-som-mener.html

      Slett
  4. Dette er helt supert!
    Jeg gleder meg til nytt skoleår, nye elever og ny form for undervisning for meg.
    Og du forklarer så godt i instruksjonsvideoen at selv jeg kan få dette til.

    Hilsen Marianne Risdal, Bryne vgs

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe! Takk for det, og lykke til. Det er bare å ta kontakt dersom du står fast.

      Bjørn Ove

      Slett
  5. Hei.
    Har alle videoleksjonene mine på Vimeo.
    Er det mulig å linke opp til disse istedet for YouTube?
    mvh haraldr

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, haraldr!
      I dagens versjon er dette ikke mulig. Jeg har vurdert å legge inn støtte for bl.a. vimeo etterhvert, men har ikke fått sett på det enda.

      Bjørn Ove

      Slett