torsdag 6. september 2012

Omvendt undervisning tas ett skritt videre

Jeg har denne høsten startet på mitt andre år med omvendt undervisning. Med ett års erfaring fra R1 i fjor og et kvart års erfaring fra 1P fra året før der, var det naturlig at noen endringer stod på planen. Selv om både jeg og elevene stort sett var fornøyde med opplegget fra i fjor, var det enkelte detaljer som kunne trenge forbedring.

Noen av teorifilmene varte i over 15 minutter. Her fikk jeg tilbakemelding på at det ble i overkant mye. Løsningen der og da ble at elevene måtte sette filmen på pause og lufte seg litt før de fortsatte, men det var åpenbart at løsningen ikke var optimal. Etter hver økt svarte elevene på tre kontrollspørsmål som ble registrert i Google Docs. Dette var en god test på hvem som hadde gjort og forstått leksa, men jeg måtte rette alle svarene og det tok endel tid.

Dette året har jeg derfor utviklet mitt eget nettsted og skreddersydd det nøyaktig slik jeg synes et slikt nettsted skal være: Det nye nettstedet husker navnet på elevene fra gang til gang slik at de ikke trenger å oppgi det så ofte. Videre er undervisning og egenvurderingsskjema tettere integrert slik at systemet vet hvilket kapittel de rapporterer for. Det gjør det ryddigere og enklere for dem.

Den største fordelen for elevene er nok likevel at video og kontrollspørsmål nå er mikset sammen på en måte som er pedagogisk gunstig for dem: Nå er 15 minutter video + 3 kontrollspørsmål erstattet av 3x5 minutter video avbrutt av to kontrollspørsmål som er direkte knyttet til teorien i videoen. Dette gir elevene naturlige pusterom, større variasjon, og pedagogiske taktskifter hvert 5. minutt.

For elevene vil det også være en fordel at kontrolloppgavene nå er selvrettende. For elevene betyr dette at de får tilbakemelding på kontrolloppgavene med en gang, og dermed vet om de har svart riktig eller galt. For meg er fordelen enda større: Med selvrettende oppgaver trenger jeg ikke rette oppgavene før jeg går til timen. I stedet slår jeg opp resultatsiden etter at jeg har kommet inn i klasserommet. Et typisk resultat kan se slik ut (navn og svar er ikke reelle): 


I dette skjemaet ser jeg hvilke elever som ikke har gjort leksa (Ida, Per Christian), hvilke elever som sliter med stoffet (Stine), hvilke elever som mener stoffet er vanskelig (Thita) og hvilke elever som er umotiverte (Stine). Videre ser jeg om temaet er vanskelig (mye rødt) eller lett (mye grønt).

Da jeg første gang hørte om Omvendt Undervisning ble jeg umiddelbart overbevist. Da jeg en uke senere satte i gang, erfarte jeg at det fungerte omtrent slik jeg hadde forutsett. Det jeg derimot ikke klarte å forutse var to ting:

Det ene var hvor meningsfylte leksene plutselig ble. Før jeg begynte med Omvendt Undervisning, var lekser å gjøre ferdig det elevene ikke rakk å gjøre på skolen. Dermed ble leksene et lavstatusfenomen som bare handlet om å avslutte noe. Kun unntaksvis ble leksene sjekket, noe som videre underbygget hvor lav status leksene hadde. Nå er det motsatt: Har du ikke gjort leksene, er det krise. Jeg ser det med en gang, og må umiddelbart ta en samtale med eleven om hva som er grunnen. 

Det andre var den enorme verdien kontrolloppgavene skulle gi meg. Dersom jeg noensinne slutter med Omvendt Undervisning vil antakelig det største savnet være akkurat i det timen starter når jeg ikke lenger har et fargekart som forteller meg temperaturen på klassen akkurat nå. Går det i det hele tatt an å begynne en skoletime uten å vite hvor man har elevene?

25 kommentarer:

  1. Vil bare nevne hvor utrolig mye til hjelp videoene er for elever som ikke går i din klasse, men bare trenger en oppfriskning av matrealet eller har gått glipp av en mattetime.

    Tuuusen takk, jeg håper du fortsetter å la videoene være tilgjengelige for alle!

    -R2 elev

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding. Jeg har ingen planer om å ta bort filmene, og håper de vil være til nytte for så mange som mulig i tiden fremover.

      Slett
  2. Veldig interessant, men kan du si noe om de tekniske løsningene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Flere har spurt om dette, så jeg får prøve å svare så godt jeg kan. Jeg vet ikke helt hvor tekniske dere ønsker jeg skal være, men jeg kan jo ta litt av begge deler:

      Ren teknologi først: Nettstedet er utviklet ved hjelp av en Microsoft SQL Server 2008 database, og Microsofts ASP.NET MVC teknologi. Kommunikasjon mellom program og database foregår ved hjelp av Microsofts Entity Framework. Programmeringsspråk som er brukt er C# på serversiden og Javascript på klientsiden. For å sikre størst mulig kompatibilitet har jeg benyttet javascript-biblioteket jQuery. For å kunne vise matematikk har jeg brukt javascript-biblioteket jqMath, som oversetter til MathML dersom nettleseren har støtte for det, og ellers bruker CSS for å simulere MathML. For å kontrollere videofremvisning bruker jeg javascript-biblioteket YouTube JavaScript Player API.

      YouTube JavaScript Player API krever Flash som ikke støttes av nettbrett som Ipad. Jeg har planer om å legge inn en sjekk på Flash-støtte slik at siden også kan brukes på bla.a Ipad.

      Det er svært stor forskjell på å bruke ferdige verktøy som It's learning, Fronter, Google Docs, Google Sites osv og å skreddersy en løsning selv. Det sier seg selv at en skreddersydd løsning gir all verdens av ekstra muligheter for tilpasning i forhold til ferdige verktøy. For eksempel har jeg full kontroll over alle svarene til elevene, og kan lage rapporter for hvert delkapittel, men kan for eksempel like godt lage en rapport som viser hver elevs gjennomsnittlige score i hvert kapittel. Dette kan være et nyttig verktøy når vi skal repetere til eksamen. Jeg kan også lage rapporter som viser elevenes utvikling gjennom året. Da vil jeg se hvem som har tatt seg opp, og hvem som har sluppet taket...

      Nettstedet er på ingen måte ferdig. Dette er et hobbyprosjekt jeg jobber med på fritida (ikke i skoletida), så fremdriften vil være avhengig av min tid og overskudd på kveldstid. Dersom jeg i løpet av skoleåret får tid til å forbedre grensesnittet på administrasjonssiden slik at det blir enkelt nok for andre å håndtere (det er det ikke nå), har jeg planer om å dele ut brukernavn og passord til lærere som ønsker å prøve ut nettstedet.

      Jeg vet ikke om dette var svar på spørsmålet. Hva man legger i "teknisk løsning" er så forskjellig, men jeg svarer gjerne på flere, og mer spesifikke spørsmål...

      Slett
    2. Hei! Jeg syntes den nettsida du har laget hørtes veldig kjekk ut. Vi bruker It`s Learning ved skolen og jeg savner mange funskjoner, blant annet mange av de du nevner. Har du kommet lengre på prosjektet? Jeg kunne godt tenke meg å være forsøksperson med klassen min. Når det er sagt så forstår jeg godt at dette er noe du bruker fritiden på og kanskje ikke vil/kan dele.

      Mvh. Torbjørn Bjelland

      Slett
    3. Hei, Torbjørn!

      Jeg er kommet et godt stykke lenger på nettsiden siden jeg skrev dette blogginnlegget, og siden er 100% oppe og kjører. Dersom du underviser matematikk 1P, 2P, 1T, R1 eller R2, kan du enkelt prøve ut omvendt undervisning ved hjelp av nettsiden. Gå inn på campus.inkrement.no og klikk på "kom i gang med omvendt undervising" for å finne ut hva du skal gjøre.

      Jeg er forøvrig straks klar med en større oppgradering av siden med en del nye funksjoner, men jeg vil ikke legge den ut før alle eksamener er over, for ikke å risikere å forstyrre alle som bruker nettsiden i eksamensinnspurten.

      Slett
    4. Hei!
      Oppdaget nettopp at det er du som står bak Campus, supert! Fikk tips om siden av en kollega. Har registrert meg der og tenker å starte opp til høsten ut til elevene. Blir spennende å se hva den nye oppdateringen gjør :)
      Utrolig flott at du lar andre også benyte seg av denne siden!

      Mvh. Torbjørn

      Slett
  3. Hvordan løser du det når en eller flere elever kommer til timen og ikke har gjort leksa? Eller, det skjer kanskje bare en gang? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var et godt og viktig spørsmål. Dessverre kan jeg ikke si at omvendt undervisning fører til at alle elever begynner å gjøre leksene. Elever som skulker tradisjonelle lekser klarer seg ofte fordi de likevel får med seg både undervisning og oppgaveregning på skolen. Elever som skulker videoforelesninger er mye verre ute å kjøre med en gang.

      Dette har både positive og negative sider. De fleste elever skjønner fort hvor alvorlig det er å skulke videoforelesningene, for uten dem er de sjanseløse. Dermed blir leksene noe de opplever som nødvendig og meningsfullt og ikke bare et ekstra lass med det samme de gjorde siste delen av økta på skolen.

      Når jeg i tillegg har full kontroll over hvem som faktisk har sett filmene, og kan spørre dem før timen begynner hvorfor de ikke har gjort leksa, blir resultatet at de aller fleste velger å gjøre leksa.

      Jeg underviser matematikk 2P for første gang i år, og engasjementet blant disse elevene er påfallende lavere enn i min R1/R2-klasse. I R2-klassen hender det ikke at noen ikke gjør leksa. I 2P har det vært tendenser, men foreløpig har systemet og alvoret fått dem tilbake på sporet. Likevel er det alt for tidlig å konkludere med at dette vil fortsette å gå på skinner.

      Jeg vet at andre lærere som underviste 1P/2P i fjor måtte innføre regelen at de som ikke hadde sett filmene hjemme, måtte se dem i begynnelsen av skoletimen. Dette er en situasjon jeg vil jobbe hardt for å unngå, for jeg bruker alltid de første 20 minuttene til felles repetisjon, diskusjoner og drøftinger av teori og strategier for oppgaveløsning slik at vi kan oppklare misforståelser og få en felles forståelse av stoffet før vi begynner på oppgavene.

      Dersom jeg åpner for å se filmene i timen, er jeg redd mange vil hoppe på det fordi de velger enkleste utvei. De vil dermed gå glipp av den delen av opplæringen som elevene i R2 peker på som den mest lærerike. Likevel ser jeg på det som et nødvendig onde som kanskje vil komme. Dersom flere elever velger bort leksa, vil jeg måtte velge mellom å sende dem ut med strykkarakter og å innføre en slik regel. Jeg håper jeg får slippe å velge...

      Slett
  4. Jeg har også lyst til å kommentere spørsmålet om hva som skjer hvis de ikke har gjort leksene:
    Jeg har også laget videoer som er lagt ut - på læringsplattformen, og ser foran hver time hvem som har sett filmen. De som da ikke har gjort det, må gjøre det i timen - før de får starte med oppgavene. Det fører til at de blir hengende etter.Det fungerte godt forrige skoleår, er spent på hva som skjer med elevene i år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bra å høre at dette kan fungere. Jeg er litt redd for om det blir så mange som velger denne løsningen at hovedopplegget ryker, men forhåpentligvis kan man stort sett unngå det dersom man har rimelig fornuftige elever. Hører gjerne om dine erfaringer utover i skoleåret på akkurat dette. Jeg har også forstått det som at Elisabeth Engum har hatt omtrent den samme erfaringen som du nevner - altså at det går greit selv om noen ikke har gjort leksa...

      Slett
  5. Hei,

    Jeg fant bloggen og siden din da jeg så etter noe ekstra videoundervisning i forbindelse med 2P. Jeg er en helt fersk lærer, men plukket opp interessen for omvendt undervisning i løpet av PPU. Første året som lærer er jo klassisk ganske tungt (alt tar dobbelt så lang tid eller mer), men jeg vurderer å i alle fall delvis forsøke noe omvendt undervisning i 1P og 2P i løpet av året. Er dette litt for ambisiøst for en lærer i første undervisningsår? Jeg har fortsatt mye å lære som lærer. Jeg kjenner også at jeg er litt ambivalent til å legge ut egen undervisning på Youtube der alle kan se mine pedagogiske krumspring i motsetning til når jeg gjør dem i klasserommet og kan reflektere rundt dette på egenhånd. Er det kanskje bare å hoppe i det?

    Jeg skal på et dagskurs i omvendt undervisning i oktober, men fikk veldig mye ut at videoene dine, spesielt rundt det tekniske. Det blir nok en stund til jeg programmerer en egen side, selv om jeg helt klart ser fordelene med dette. Google Sites ser ut til å være et greit alternativ.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er redd jeg ikke ville klart å kjøre Omvendt mitt første år som lærer. Det er uhyggelig mye å lære seg - ikke minst med tanke på å forstå hvordan elevene forstår og misforstår det du sier. Dersom du aldri underviser ansikt til ansikt er jeg redd du risikerer å gå glipp av mange feiloppfatninger.

      Alle er forskjellige, så jeg kan ikke vite om det vil gå bra for deg, men selv ville jeg vært forsiktig med å gjøre det. Det jeg ville gjort dersom jeg var deg, var heller å snylte på noen av oss som allerede har tråkket opp løypa. Kanskje bruke noen andres filmer i ett kapittel for å prøve det ut litt og få litt erfaringer. Du vil fort merke at det er noe du vil kopiere og noe du vil gjøre annerledes. Du kan også bruke filmene til differensiering slik at de svakeste kan se video for å repetere det grunnleggende når de andre går gjennom nytt og vanskelig stoff. Elever som er syke kan få beskjed om å se teorien hjemme osv.

      Dersom dagskurset du skal på er 17. oktober og i regi av utdanningsforbundet, sees vi snart. Det er jeg og Roger som skal holde kurset! :)

      Slett
    2. Takk for svar! Høres ut som om vi tenker mye likt, om jeg skal prøve noe omvendt undervisning i år blir det nok som et forsøk i noen delkapitler eller emner. Jeg har allerede lånt litt videoer fra deg og andre til elever som er borte og som trenger litt ekstra oppfølging, og de virker som om de synes det er en god løsning.

      Det er kurset til Utdanningsforbundet jeg skal på, så da sees vi der!

      Slett
  6. Selvrettende kontrollspørsmål var en genial ide. Jeg har egentlig bare tent på idéen om omvendt undervisning og tatt det i bruk uten å ha noen kurs (http://www.youtube.com/historyandphilosophy) så dine refleksjoner er utrolig nyttige.

    Med tanke på at andre elever tydeligvis også bruker dine ressurser (se kommentaren over) så er det kanskje et poeng å samkjøre forelesninger og sjappe litt hos hverandre? Det ville vært utrolig nyttig med en type meny forelesninger, koblet opp til læreplanmål. En type systematisk pedagogisk delogbruk side? Fordi innspilling av forelesningene er uten tvil noe av det mest krevende med opplegget, og jeg anbefaler dette hovedsakelig til folk som jobber i team fra før.

    Mine forelesninger er nok litt lengre en dine (og særlige ved begynnelsen var de altfor store!) men så er historie og filosofi litt mer kunnskapsbasert enn ferdighetsbasert.

    I tillegg pleier jeg å gi én studietime i uka (1 av 5 timer) slik at elever kan gjøre lekser, jeg kan gjennomføre elevsamtaler, og de som er såpass organiserte at de har gjort ferdig leksene belønnes med enda mer tid til å organisere studiene sine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, augustinian! Spennende med forelesninger fra antikken. Det må jo være gull verdt dersom flere forelesere etterhvert legger ut sin forelesninger innen slike temaer. Stoffet egner seg jo ypperlig til Omvendt Undervisnig, slik at man i større grad kan bruke skoletiden til diskusjon og refleksjon.

      Ditt forslag om en meny som er koplet til læreplanmål finnes vel allerede i dag på ndla's delingsarena http://deling.ndla.no? Her har jeg lagt inn flere av mine filmer og knyttet dem til sine kompetansemål.

      Slett
    2. Det skal jeg undersøke. Regner med at jo mer omvendt undervisning vi får, jo flere filmer vi får å velge fra. Snadder!

      Slett
  7. Hei! Ville egentlig bare ligge igjen en kommentar med en takk til deg. Videoene har vært til stor hjelp for mange. Stå på videre! Vi skulle hatt flere lærere som deg :-)

    God jul!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marita!

      Det var en hyggelig tilbakemelding. Takk for det, og god jul til deg også!

      Slett
  8. Hei og tusen takk for lærerike sider! Er selv elev på siste året på vgs og dette hjalp meg veldig til å forberede meg til prøvene jeg har i faget. Har selv S2, og selv om R1 har mye av det samme lurte jeg på om du eller Roger vil lage en S2 side også?

    Mvh, Celine

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Celine!

      Jeg håper å få laget S2 etterhvert, men har ikke noen umiddelbare planer helt enda.

      Slett
  9. Vil bare få takke deg for at du har tatt deg bryet med å få laget dette opplegget. Jeg skal inn på medisinstudiet og har ved flere anledninger brukt dine videoer til å forbedre mine kunnskaper. Du er en særdeled dyktig pedagog, og hadde det ikke vært for dine videoer hadde jeg ikke vært i stand til å begynne på dette studiet!

    En million ganger takk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Det var moro å høre! Lykke til med medisinstudiene!

      Bjørn Ove

      Slett
  10. Skulle ønske jeg hadde hatt deg som lærer i math 110 til høsten! Har lært utrolig mye av deg allerede. Men kommer ihvertfall til å se på r1- og r2-filmene dine i våres og i sommer.

    Jeg tok 1ma på vgs i 94 med 2 i standpunkt og det skyldtes manglende motivasjon. Tror det er tilfelle for mange som tar den enkle matematikken fremfor r-matematikk. Når faget også ofte er utrolig utilgjengelig formulert er det vrient for mange å finne seg ett vindu inn til forståelsen av mattespråket, tenker jeg. Og matematikk blir bare "noe man ikke skjønner".

    Jeg fant et vindu, med stahet og motivasjon og begynner faktisk å se hvor lett R1-matematikk er. Har smugtittet litt på antiderivasjon og andre småting i R2 alt også og tror den delen også er overkommelig på ett halvår.

    Tusen takk for hjelpen. Du var (er) vinduet mitt inn til ett naturvitenskapelig studie som jeg lenge ikke har "turt" og prøve meg på.

    mvh P.J

    Jeg beg ser nå

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Anonym!

      Det var moro å høre at du har kommet over kneika. Det er ofte sånn med matematikk. Lykke til videre!

      Bjørn Ove

      Slett