fredag 25. november 2011

Foredrag om omvendt undervisning

Jeg og Roger Markussen har dette året fått flere forespørsler om å holde foredrag om omvendt undervisning. Interessen ser ut til å være enorm. Vi har derfor laget følgende foredrag der vi tar for oss alt fra hva omvendt undervisning er, hvordan det oppstod, praktisk gjennomføring med våre klasser, teknisk gjennomføring, fordeler, ulemper og myter. Hele foredraget er på 1 time og 15 minutter, men i god "Flipped"-ånd er det mulig å hoppe direkte til de delene av stoffet som du opplever mest relevant.

Bakgrunn
Første del av foredraget forteller hvem vi er, hva omvendt undervisning er, hvilke rammefaktorer som gjør omvendt undervisning mulig, og historien bak omvendt undervisning.



Omvendt undervisning slik elevene ser den
Andre del handler om hvordan vi praktisk gjennomfører omvendt undervisning på Møglestu vgs. Her forklarer vi hva elevene gjør hjemme og hva de gjør på skolen, samt pedagogiske metoder som blir brukt for å gjøre modellen best mulig.


Gjennomgang av det tekniske
I del tre demonstrerer vi programmet vi bruker til å lage filmene (Camtasia) og programmene vi bruker i selve undervisningen. Vi viser også hvordan filmene legges på youtube og registreres på Google Sites og hvordan vi bruker Google skjema til å hente inn tilbakemeldinger fra elevene.
  

Lærer og elevers erfaringer
I del fire viser vi til erfaringer og tilbakemeldinger vi har fått fra både interne og eksterne elever. Vi har gjort brukerundersøkelser som viser hva elevene tenker om modellen. Vi synser også om egne erfaringer. 



Fordeler og ulemper
I del fem går vi gjennom de viktigste fordeler og ulemper med omvendt undervisning som vi kjenner til. Dette er momenter vi har fått fra elever, foreldre, andre lærere og oss selv.



Myter
I siste del tar vi for oss myter vi møter når vi diskuterer modellen med andre lærere og når vi leser uttalelser om omvendt undervisning på Internet. Vi har ikke krav på sannheten om dette, men vi tillater oss i denne settingen å fortelle ganske fritt hva vi mener er riktig. 
  



Reaksjoner
Dersom du sitter inne med viktige tanker etter å ha sett hele eller deler av foredraget er du velkommen til å legge igjen tankene og spørsmålene dine i kommentarfeltet under. Dersom omvendt undervisning skal få fotfeste er vi avhengige av å få til en god debatt. 


15 kommentarer:

  1. Flott foredrag! Og tusen takk for å bli nevnt på slutten :)

    SvarSlett
  2. Veldig interessant. Har nettopp hørt/sett deg snakke om Myter. Har faktisk allerede nevnt OU for Rektor på min skole og tipset en kollega i Irland om hun
    kjente til the flipped classroom.Hun gjorde ikke det, dermed sendte jeg artikkelen som Berentsen - hva var nå fornavnet hennes? hadde lagt ut link til og sendte den over havet. Brenda Walsh arrangerer ICT kurs i Kerry i Irland for lærere og man kan søke SIU om penger.
    OU høres absolutt interessant ut - selv for en fransk/norsklærer. Fransk grammatikk er ingen spøk, tenk om det kunne bli - så kanskje en vakker dag skal jeg prøve meg på dette...

    Hilsen Ragnhild Krog som har seilt hit via delogbruk

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei,

      jeg lurer på om vi har vært kollegaer og om du ha vært fadderen min da jeg underviste for første gang i Norge... En utrolig kjekk tid som jeg aldri kommer til å glemme!!! Jeg er også veldig interessert i flipped classroom og særlig på jakt etter engelsklærer eller andre fremmedspråklærer som har brukt denne metoden og fremdeles aktivt bruker det... Jeg tar eventuelt sikte på å skrive en master om denne undervisningsmetoden...
      Hilsen
      Michel Cabot

      Slett
  3. Hei Ragnhild. Takk for hyggelig tilbakemelding. Jeg kjenner faktisk til en lærer som praktiserer omvendt undervisning i fransk. Det er en lærer på Brookline High School i Massachussetts. Det kan du lese om på Espen Andersens blogg: http://tversover.com/2011/10/25/inntrykk-fra-brookline-high-school/

    Ellers vet jeg f.eks. også at Ingunn Kjøl Wiig underviser i filosofi på denne måten: http://www.youtube.com/watch?v=1-S9V4dH-jo så det er definitivt ikke bare matematikk dette passer for, men matematikk er kanskje det faget som desperat skriker etter en bedre undervisningsmetode...

    SvarSlett
  4. Hei
    Er det viktig at elevens egen lærer lager videoene? Man kunne jo tenke seg at på en skole så var det den som var best til å forklare som lagde videoene, eller at slike videoer var en del av læreboken.
    Noen tanker eller erfaringer rundt den muligheten?

    SvarSlett
  5. Heisann Lars!
    Dette spørsmålet er de mange som lurer på, og det er nok for tidlig å trekke noen sikker konklusjon enda.

    En ting jeg kan si noe om er de skolene som bruker filmene mine som "vikar". Mange skoler setter ikke inn vikar når læreren er syk, så elevene må lese stoffet på egenhånd. Men nå får flere og flere elever beskjed om å se mine filmer i stedet. Selvsagt gjelder det samme for elever som er syke: De ser mine filmer som erstatning for tapt undervisning på skolen. Dette er visstnok både lærere og elever svært fornøyde med.

    Dersom jeg skal gjette på hvordan det vil gå med lærere som bestemmer seg for å kjøre omvendt undervisning med en annen lærers filmer, tror jeg vi vil få se alt fra suksess til katastrofe.

    Katastrofen kommer for lærere som bare vil spare tid og krefter. Disse lærerne tenker at de bare kan komme til timen og svare på spørsmål nå som elevene får all teorien hjemme. De overser det enorme behovet elevene har for struktur og oppfølging.

    Suksessen kommer for lærere som klarer å sy det hele sammen til et enhetlig opplegg, som klarer å følge opp hver enkelt elev og skape en struktur som favner konseptet. På en måte vil det kunne sammenliknes med tolærersystemet som mange lærere har erfaring med, men her skal man altså samarbeide med en virtuell kollega med de fordeler og ulemper det innebærer. For å lykkes må den fysiske læreren være i ekstra nær kontakt med elevene i hver økt.

    Jeg håper og tror vi etterhvert vil få filmer i alle matematikkfag som holder høy kvalitet både faglig og teknisk (vesentlig bedre enn mine). Når disse er tilgjengelige tror jeg mange lærere med suksess vil ta i bruk omvendt undervisning selv om de ikke har laget filmene selv.

    SvarSlett
  6. Hei:) Kom borti denne siden da jeg søkte om R1 på nette. Tenkte å ta dette faget hos privatist denne våren eller til høsten igjen. Kommer videoene dine til å ligge ute fremdeles da? Var vanskelig å forstå læreboken med å bare lese. Men etter å ha sett filmene du har laget skjønte jeg det med en gang. Så dette var veldig genialt om man skal ta faget som privatist:)Håper de kan være tilgjengelig etter dette skoleåret også. Det hadde vært til stor hjelp:)

    SvarSlett
  7. Heisann!

    Jada - jeg har ingen planer om å fjerne dette med de første årene. Lykke til med privatisteksamen...

    Bjørn Ove

    SvarSlett
  8. Eg vurderer å prøva omvend undervisning til hausten. Eg tenkjer at det ikkje er turvande å ha bilete av meg sjølv. Derimot er eg oppteken av lydkvaliteten. Kva bør ein ha slags utstyr for at den skal bli god? I tillegg undrast eg på kva eg må ha for å kunne skriva for hand på eit blankt ark når ein går gjennom teoristoff. Eg ser nemleg føre meg at eg blir hemma av å skulle skriva på maskina.

    SvarSlett
  9. Hei, Håvard.
    Det er delte meninger om bildet av deg selv er viktig eller ikke, og mange av mine filmer er uten bilde. Selv om jeg tror det har en positiv effekt, tror jeg ikke den er så viktig.

    Når det gjelder lydkvaliteten bruker jeg stort sett den innebygde mikrofonen til den bærbare maskinen min, men det går ikke dersom jeg sitter i et rom med mye ekko. Da må jeg ha et headset. Min erfaring er at headsettet ikke trenger å være spesielt dyrt så lenge det kun er snakk om tale..

    Når det gjelder å skrive for hånd er jeg redd du vil støte på svært mange utfordringer. Jeg kjenner flere som har forsøkt det, og de sliter med lyssetting, kamerafokus, og ikke minst med at kameraet også filmer hånda/armen som kommer i veien for teksten. Jeg kjenner ingen som har klart å bryte alle disse barrierene. I stedet har de gått over til å gjøre det digitalt.

    Dersom du har behov for å skrive og tegne for hånd er det selvsagt mulig å kjøpe et tegnebrett (styr unna de aller billigste). Med et slikt bruker du en digital penn, og kan skrive og tegne omtrent som normalt. Flere flippere gjør dette. Se f.eks. filmene til Tom Jarle på https://sites.google.com/site/bvgs2p/tall-og-algebra/prosentregning for å få et inntrykk av hvordan det tar seg ut..

    Lykke til!

    SvarSlett
  10. Takk for svar. Kjenner du til eit godt teiknebrett som du kan gi meg ei lenkje til?

    SvarSlett
  11. Om man har Smartboard og bærbar mikrofon kan man kanskje skrive mens man snakker? Da får man ikke bilde av ansiktet, men kan eventuelt sitte foran webkamera for en intro og så slå av kameraet når man går til tavla.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Kristian!

      Dette er helt klart en mulig metode. Vi har vurdert den på vår skole, men håndskriften min er dessverre ikke så god, så jeg foretrekker maskinskrift.

      Mange sverger til å filme seg selv foran en Smartboard. Dette er en tredje mulighet. Se eksempler på dette ved å søke på "Why I Flipped My Classroom" på Youtube.

      Slett
  12. Hei. Dette er ytterst ineressant. Jeg kom over bloggen din da jeg lette på nettet etter alternative forelesninger om bevistyper innen matematikk, som jeg studerer som nettstudent ved siden av lærergjerningen. Jeg har vært lærer siden 1989 og har vært med på en fantastisk teknisk revolusjon. Har brukt videoforelesning noe, men helst på mine fotokurs for voksne. Ser at det kan være mulige utfordringer med omvendt undervisning på ungdomstrinnet sammenliknet med videregående, men jeg er overbevist om at det er mange muligheter her. Har valgt å følge bloggen din.
    Vennlig hilsen Magne

    SvarSlett
  13. Hei
    Jeg går på lektorstudiet ved Norges Miljø- og biovitenskapelige Universitet, med biologi og kjemi som undervisningsfag. Jeg er i oppstarten av planleggingen av masteroppgave og synes dette med omvendt undervisning er interessant. Ser forøvrig at det her til lands er benyttet mest i matematikkundervisning. Vet du om noen har brukt dette i biologiundervisning i Norge?
    Hilsen Marie

    SvarSlett